کد خبر : 16116
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1395 - 20:10

دم نوش گزنه و لیموترش برای مقابله با کم خونی

دم نوش گزنه و لیموترش برای مقابله با کم خونی

کم خونی یا آنمی در صورتی بروز می کند که میزان هموگلوبین خون کم باشد. این مشکل در اثر کمبود آهن بروز می کند و یا می تواند علامت مشکلی جدی تر باشد. کم خونی علائمی مانند خستگی، ریزش موها یا تپش قلب ایجاد می کند. بنابراین مهم است که قبل از ایجاد مشکلات بیشتر

گزنه

کم خونی یا آنمی در صورتی بروز می کند که میزان هموگلوبین خون کم باشد. این مشکل در اثر کمبود آهن بروز می کند و یا می تواند علامت مشکلی جدی تر باشد. کم خونی علائمی مانند خستگی، ریزش موها یا تپش قلب ایجاد می کند. بنابراین مهم است که قبل از ایجاد مشکلات بیشتر این بیماری کنترل شود. در این مطلب کمی بیشتر با این بیماری و یک درمان قدیمی با گزنه و لیموترش صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

کم خونی باید کنترل شود

اگر بیش از حد معمول احساس خستگی می کنید و احتمال می دهید کم خونی داشته باشید حتماً آزمایش خون داده و مشکلتان را با پزشک متخصص در میان بگذارید. کم خونی می توانید ناشی از کمبودهای غذایی باشد و یا اینکه در نتیجه بیماری های دیگر بروز کند که در هر دو صورت باید تحت بررسی قرار بگیرد. برای تشخیص و بررسی این مشکل نیز حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن ریشه یابی شود.

حواستان به مکمل های آهن باشد

گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که مشخص ترین آن‌ها آهن است. این گیاه خواص گوارشی و دیورتیک (ادرارآور) دارد و برای کبد مفید است. بنابراین به طور کلی می تواند بدن را پاکسازی کند

اگر تصمیم به مصرف مکمل آهن گرفته اید باید بدانید که مصرف نادرست آن باعث بروز واکنش های نامناسب در بدن می شود. در واقع مصرف این مکمل ها باعث بروز ناراحتی های عمومی در بدن و همچنین مشکلات گوارشی شود. برای پیشگیری از کم خونی و برای درمان آن توصیه می شود که مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند سبزیجات سبز، حبوبات، چغندر، جعفری و یونجه را نیز افزایش دهید. اگر مکمل مصرف می کنید حتماً آن را با ویتامین C مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود.

درمان و پیشگیری از کم خونی با کمک گزنه و لیموترش

گزنه

READ
این سوپرفودهای پاییزی را حتما بخورید /سلامت

گزنه یک گیاه جنگلی است که قابل مصرف بوده و در ترکیب سوپ و آش و همچنین به صورت دمنوش و غیره قابل استفاده است. البته استفاده درمانی و دارویی از این گیاه معمولاً به صورت دمنوش یا مکمل آن است. شما می توانید به دامان طبیعت زده و از مناطقی که آلودگی کمتری دارد این گیاه را بچینید. البته بهتر است قبل از لمس این گیاه حتماً دستکش بپوشید در غیر این صورت پوستتان دچار خارش زیادی می شود. خوشبختانه زمانی که این گیاه خشک یا پخته می شود خواص تحریک کنندگی آن برطرف می شود. گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که مشخص ترین آن‌ها آهن است. این گیاه خواص گوارشی و دیورتیک (ادرارآور) دارد و برای کبد مفید است. بنابراین به طور کلی می تواند بدن را پاکسازی کند. می توان از این گیاه برای برطرف کردن کمبودهای غذایی و همچنین پاکسازی و سم زدایی عمقی بدن استفاده کرد.

گزنه و لیموترش

لیموترش

لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده است که باعث پاکسازی و سم زدایی بدن شده و جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن را افزایش می دهد. لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید.

READ
مراقبت از چشم ها در برابر نور خورشید در زمستان

گزنه و لیموترش در خدمت درمان کم خونی

اگر خواص فوق العاده این دو ماده غذایی در کنار هم قرار گیرد، یک درمان طبیعی برای مقابله با کم خونی به دست می آید.

مواد لازم

گزنه سبز خشک شده 5 قاشق معادل 5 گرم

آب لیموترش 1 عدد

آب 1 لیتر

روش تهیه و استفاده

لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید

برای تهیه این دمنوش ضد کم خونی لازم است که یک لیتر آب را بجوشانید. به محض اینکه آب جوش آمد زیر شعله را خاموش کنید و گزنه را به آن اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد.

سپس دمنوش تان را صاف کرده و آب یک عدد لیموترش را گرفته و به آن اضافه کنید. می توانید این دمنوش را با اندکی استویا یا عسل شیرین کنید.

توصیه می شود که این نوشیدنی را در طول روز و خارج از وعده های غذایی میل کنید. به عنوان مثال می توانید یک تا دو استکان به صورت ناشتا، یک استکان وسط روز و یک استکان دیگر عصر مصرف کنید. این نوشیدنی را به مدت 15 روز مصرف کنید تا میزان آهن بدنتان بالا برود. این کار باعث پیشگیری و همچنین درمان کم خونی می شود. بعد از دو هفت مصرف، میزان مصرف را کاهش داده و به روزانه یک استکان بسنده کنید.

READ
اگر آرامش می خواهید، آرام بخش نخورید /سلامت

توصیه می شود خانم‌ها به محض شروع قاعدگی از این دمنوش استفاده کنند تا کمبود آهن جبران شود. برای افزایش تأثیرگذاری این درمان توصیه می شود که به غذاهایتان نیز لیموترش بزنید. چون این کار باعث افزایش جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود.

جعفری خام نیز یک ماده غذایی فوق العاده برای جذب ویتامین C و آهن همزمان است. می توانید در کنار این درمان از جعفری نیز استفاده کنید. همچنین باید بگوییم که دمنوش گزنه ممکن است باعث ایجاد مشکل دفع و همچنین سردرد و ضایعات پوستی موقت شود. اما این مشکلات خیلی زود برطرف می شوند و علامت این هستند که درمان گیاهی شما در حال تأثیرگذاری است.

برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی حتماً به برنامه غذایی تان مواد غذایی حاوی آهن اضافه کنید. اگر پزشکتان صلاح می داند مکمل مصرف کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *