کد خبر : 15959
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 دی 1395 - 21:46

سفره سبز هرمزگانی ها در فصل زمستان/ سمسیل و شولک غذای اصلی مردم استان در فصل زمستان

سفره سبز هرمزگانی ها در فصل زمستان/ سمسیل و شولک غذای اصلی مردم استان در فصل زمستان

؛«شلک» یاشولک سبزی خوشمزه ای که برگهایی شبیه بوته ختمی دارد و زنان جنوب استان هرمزگان و کرمان برای تهیه غذا از آن استفاده می کنند که این گیاه خودرو است  و سر از دل خاک بیرون آورده و زینت بخش سفره های روستاییان میشود،این سبزی خودرو معمولا پس از بارش باران در زمینهای مستعد

؛«شلک» یاشولک سبزی خوشمزه ای که برگهایی شبیه بوته ختمی دارد و زنان جنوب استان هرمزگان و کرمان برای تهیه غذا از آن استفاده می کنند که این گیاه خودرو است  و سر از دل خاک بیرون آورده و زینت بخش سفره های روستاییان میشود،این سبزی خودرو معمولا پس از بارش باران در زمینهای مستعد رویش به بار مینشیند.

شلک که در تمامی استان هرمزگان تقریبا به صورت انبوه وجود دارد و این گیاه پس از  برداشت و چیدن و همچنین شستن و تمیز کردن آن، به  چند روش پخت می شود و به عنوان وعده صبحانه که در گویش محلی به آن “رغ بن” می گویند و  یا به عنوان میان وعده مصرف می کنند.

 

این غذا را باید وقتی دارای برگهای نازک و تازه هستند را با لیمو خشک و نمک در آب بجوشانند و بعد از پختن به صورت گرم میل کنند و این غذا اثر دارویی بسیار بالایی دارد به ویژه به خاطر خاصیت ملین بودن آن، برای معده بسیار مفید می باشد و در دیگر شهرستان های هرمزگان شلک را  شستشو می دهند و  آن را به مدت تقریباَ ۴۵ دقیقه آنرا جوشانده سپس در روغن همراه پیاز سرخ کرده و نوش جان میکنند.

 

READ
طرزتهیه کوکوی رشته ختایی/غذای مخصوص ماه رمضان

نوع دیگر پخت  شلکی به این شکل است که آن را با گیاه دیگری به نام کرنگوش که شبیه برگ تربچه است و دارای رگه های قرمز رنگ و مزه ای ترش دارد به عنوان طعم دهنده و خوشمزه شدن شلکی پخت می کنند.
سمسول یا سمسیل گیاه دیگری است که بعد از بارندگی به صورت خودرو در استان هرمزگان و کرمان وجود دارد  که تا وقتی بزرگ نشده و به شکل بوته نشده نمی توان آن را مصرف کرد.

 

سمسیل  گیاهی  خودرو سبز رنگ با برگهای لوله ایی شکل ریز و دارای مزه ای شور است و در کنار سفره به عنوان یک سبزی مصرف می شود.
بعد از اینکه این سبزی مراحل رشد خود را طی کرد و تبدیل به یک بوته شد نامش به  گلبار تغییر پیدا می کند و  گلبار را نمی توان نپخته مصرف کرد از این رو است که آن را در آب می جوشانند تا نرم و پخته شود سپس آن را آبکش می کنند  به این صورت که آن را کف دست می گذارند و با دست فشار می دادند تا به صورت سبزی پخته با دوغ محلی مخلوط کرده و یک غذای خوشمزه استفاده می شود.

 

سمسول را همچنین با نوعی گیاه تازه به نام شمس  shems که آن هم مثل برگهای ریز شنبلیله در دو مدل وجود دارد یکی خوردنی برای انسان و دومی برای حیوان استفاده می شود.

READ
نحوه پخت پلومرغ سرخ شده!آشپزی

 

شمس خوراکی کنار سمسول به عنوان سبزی در کنار سفره غذا مصرف دارد و سمسول خاصیت دارویی هم دارد و برای شستشوی کلیه و مجاری ادراری بسیار مفید است .

 

خلالنج یا قارچ و یا حقر  بعد از بارندگی زیر درختان به ویژه درختان کهنسال کهور و کرت محلی می روید و این قارچها در دو نوع و  رنگ سفید به نام خلالنج میشی و رنگ تیره به نام خلالنج بزی که در بعضی مواقع اندازه آنها بسیار بزرگ بوده حتی به شعاع 30سانت وجود دارد و خلالنج بیشتر مورد علاقه جوانان است و آن را کباب می کنند و میخوردند و چیدن خلالنج یک تفریح مورد علاقه جوانان منطقه است و همه در این تفریح شادمان هستند.

 

هر چند با کاهش نزولات جوی و خشکسالی این گیاهان مفید خودرو کم شده و به همین نسبت نیز استفاده مردم از این گیاهان کمتر شده ولی هنوز هستند مناطقی که شلکی و سمسول را در فصل خود به خوبی مصرف می کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *