کد خبر : 15957
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 دی 1395 - 21:36

غذاهای ضدافسردگی زمستانی

غذاهای ضدافسردگی زمستانی

افسردگی در فصول سرد سال به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و این در حالی است که تغذیه مناسب می تواند راهکار مناسبی برای کاهش پیامدهای آن باشد. اگر می خواهید از افسردگی زمستانی در امان بمانید به شما توصیه می کنیم مصرف مواد مغذی ضدافسردگی را از یاد نبرید. ویتامین های گروه B

افسردگی در فصول سرد سال به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و این در حالی است که تغذیه مناسب می تواند راهکار مناسبی برای کاهش پیامدهای آن باشد.
اگر می خواهید از افسردگی زمستانی در امان بمانید به شما توصیه می کنیم مصرف مواد مغذی ضدافسردگی را از یاد نبرید.

ویتامین های گروه B از جمله مهم ترین مواد مغذی ضدافسردگی هستند. کمبود اسید فولیک که از انواع

ویتامین های گروه B محسوب می شود، موجب بروز اختلالات روحی و روانی، افسردگی و همچنین کم خونی می شود.
سبزیجات بخصوص اسفناج که برگ های سبزرنگ دارند یک ماده غذایی ضدافسردگی هستند و نباید از مصرف آنها غافل بود.
همچنین استفاده از سیرخام یا پخته در تهیه انواع مختلف غذاها مانند بورانی اسفناج نیز نه تنها تاثیر مثبتی بر میزان کلسترول خون دارد بلکه می تواند در ایجاد نشاط، سرحالی و برطرف کردن افسردگی نیز موثر باشد.
تامین نشدن نیاز بدن به ویتامین B۱ (تیامین) یا کاهش سطح آن در بدن نیز علاوه بر ایجاد افسردگی با عوارض دیگری از قبیل احساس خستگی مفرط، اختلالات روحی و روانی، سردرد، بی اشتهایی و کاهش یادگیری همراه است.
همچنین تهوع، دل درد، از دست دادن وزن بدن و گزگز کردن دست ها و پاها نیز از دیگر عوارض کمبود این ویتامین در بدن هستند اگر به دنبال راهکاری برای افزایش سطح ویتامین B۶ (پیریدوکسین یا
پیریدوکسالین) در بدن هستید مصرف گوشت، مرغ، جگر، سیب زمینی، شیر، موز، تخمه آفتابگردان و برنج را در برنامه غذایی روزانه خود فراموش نکنید.

آب پرتقال طبیعی، گل کلم، کره بادام زمینی و گوجه فرنگی نیز از دیگر منابع غذایی تامین کننده ویتامین B۶ مورد نیاز بدن هستند.

ویتامین B۱۲ از خانواده گروه Bکمپلکس است و کمبود یا دسترسی نداشتن به آن بخصوص در افرادی که گیاهخوار هستند موجب بروز عوارض متعدد از جمله افسردگی می شود. جگر، گوشت، مرغ، ماهی تن، شیر، تخم مرغ، پنیر یا ماست کم چرب از منابع غذایی غنی ویتامین B۱۲ هستند.
علاوه بر ویتامین های گروه B، کمبود برخی از مواد معدنی نیز می تواند بر روند افسردگی های زمستانی تاثیرگذار باشد. ملنیوم و آهن از جمله مواد معدنی هستند که کمبود آنها در بدن می تواند منجر به افسردگی شود.

READ
طرز تهیه ترشی زو

کمبود سلنیوم نه تنها موجب افسردگی می شود، بلکه ترس و خستگی مفرط نیز از دیگر عوارض و پیامدهای تهی شدن ذخایر بدن از این ریزمغذی است.

از طریق مصرف انواع مکمل های غذایی یا منابع غذایی حاوی سلنیوم می توان کمبود این ماده معدنی را در بدن برطرف کرد. غذاهای دریایی، صدف، ماهی و آبزیان دیگر غلات کامل پرک شده و جگر مرغ از منابع غنی سلنیوم هستند.

آهن از جمله مواد معدنی بسیار مهم و ضروری برای بدن است که کمبود آن در بدن علاوه بر افسردگی می تواند با عوارض و پیامدهای دیگری نظیر کم خونی نیز همراه باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *