کد خبر : 15948
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 دی 1395 - 20:32

از هاشیموتو چه میدانید؟ علل و راه های درمان

از هاشیموتو چه میدانید؟ علل و راه های درمان

. هاشیموتو نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر حمله سلول های خودی به غده تیروئید اتفاق می افتد. غده تیروئید از مهم ترین غدد بدن به شمار می آید که ترشح هورمون های مهمی را برای حفظ سلامتی و حالت پایدار بدن به عهده دارد. به همین سبب نباید به آسانی از کنار

picsart_1478103483592.

هاشیموتو نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر حمله سلول های خودی به غده تیروئید اتفاق می افتد. غده تیروئید از مهم ترین غدد بدن به شمار می آید که ترشح هورمون های مهمی را برای حفظ سلامتی و حالت پایدار بدن به عهده دارد. به همین سبب نباید به آسانی از کنار این بیماری عبور کرد

این یک واقعیت بی رحمانه است که سلول های دفاعی بدن بر علیه غده تیروئید وارد عمل شده و با آن بجنگند. این اتفاق در بیماری هاشیموتو رخ می دهد.

هاشیموتو، یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن، به اشتباه غده تیروئید را مورد حمله قرار داده و در نهایت باعث کاهش تولید هورمون تیروئید می شود. این امر منجر به هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) و به تاخیر انداختن کارهای دیگر بدن خواهد شد.

غده تیروئید، غده ای پروانه ای شکل در جلوی گردن است و هورمونی ترشح می کند که به تنظیم سوخت و ساز بدن، حرارت بدن و تنفس می پردازد.

این بیماری در زنان بین سنین ۳۰ تا  ۵۰ سال بیشتر شایع است و ممکن است علائم واضحی نداشته باشد.

این بیماری ریشه در ژن شما دارد

بیماری های خودایمنی یک جزء ژنتیکی دارند. در واقع زمانی که یکی از اعضای خانواده تان، به یک بیماری خودایمنی مبتلا باشد، احتمال آن زیاد است که فرد دیگری نیز در آن خانواده مبتلا شود. چه آن بیماری مربوط به تیروئید باشد و یا بیماری دیگری مانند سلیاک یا آرتریت روماتوئید. اگر شما به هاشیموتو مبتلا باشید ، شانس بیشتری برای ابتلا به سایر بیماری های خود ایمنی دارید.

READ
بهترین روش برای موم انداختن چیست

این دسته از بیماران اغلب از وجود مشکل تیروئیدی در خانواده ی خود آگاه نیستند. داشتن بیماری تیروئیدی می تواند معانی مختلفی داشته باشد، از وجود یک نودول (گره) در تیروئید گرفته تا سرطان تیروئید. اگر مشکل شما تشخیص داده شد، دست به کار شوید و از خانواده ی خود بپرسید که آیا کسی به هاشیموتو، مشکل تیروئیدی و یا سایر بیماری های خودایمنی دچار است یا خیر؟

علائم بیماری در چهره تان نمایان نخواهد شد

خسته هستید، دچار اضافه وزن شده اید، یبوست دارید، دچار استرس می شوید و … . خیلی راحت می توان این علائم را ناشی از کار زیاد روزانه و خواب کم به ویژه در زنان میانسال دانست.

از آنجا که تیروئید نقش کلیدی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارد، کم کاری آن می تواند باعث افزایش وزن شود

اما این علائم همچنین می توانند به علت کم کاری تیروئید باشند، اگر مداوم باشند، به خصوص اگر کارهای لازم برای حفظ سلامتی تان مانند خواب کافی، برنامه غذایی مناسب و ورزش را انجام می دهید، در این صورت با پزشک خود مشورت کنید. سایر نشانه های هاشیموتو شامل بی نظمی قاعدگی، درد عضلات و مفاصل و نیز ریزش مو است.

یک راه سریع برای تست این بیماری وجود دارد

یک آزمایش خون ساده برای بررسی سطح دو هورمون تیروئیدی TSH و T۴ وجود دارد. برای تأیید هاشیموتو، متخصصین همچنین به دنبال وجود یا عدم وجود آنتی بادی ضد تیروئید هستند. این آنتی بادی زمانی تولید می شود که سیستم ایمنی بدن شما، علیه غده ی تیروئید وارد عمل می شود.

READ
خوردنی های مضر برای استخوان ها

احتمالا فورا متوجه ابتلا به این بیماری نخواهید شد

ممکن است بیماری هاشیموتو تشخیص داده نشده باقی بماند، زیرا علائم به طور کامل خود را نشان نمی دهند. پیشرفت آهسته و مزمن در بروز علائم تیروئیدی در این بیماری وجود دارد، برای مثال وقتی یک روز صبح از خواب بیدار شوید، یکدفعه متوجه سه کیلو اضافه وزن و یا خلق و خوی بد ناگهانی نخواهید شد.

اضافه وزن یک مشخصه از کم کاری تیروئید است

از آنجا که تیروئید نقش کلیدی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارد، کم کاری آن می تواند باعث افزایش وزن شود که اغلب ناشی از تجمع مایعات است نه چربی. اما اگر شما تنها به کم کاری خفیف تیروئید دچار باشید، ممکن است مسئله دیگری موجب این اضافه وزن باشد (چربی). فعالیت بدنی داشته باشید و یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید.

داروها بهترین گزینه ها هستند

اولین خط درمان، مصرف روزانه داروهای حاوی هورمون تیروئید مصنوعی تحت نام سینتروئید است.
ممکن است در فردی مصرف دوز مناسب قرص های تیروئیدی طی چند هفته، عملکرد تیروئید را به حالت طبیعی بازگرداند. اما

مراقب باشید، زیرا ممکن است علائم دوباره برگردند

این بزرگ ترین گزینه است، زیرا داروها به راحتی می توانند جایگزین آنچه که تیروئید نمی تواند بسازد، شوند. بنابران اگر روزانه دوز تعیین شده را مصرف کنید، عوارضی به دنبال ندارد.

READ
مطالب باورنکردنی در مورد سلامتی

از طرفی برای بیشتر موارد، فرد ناچار خواهد بود تا آخر عمر از این داروها استفاده نماید.

ممکن است درمان های طبیعی برای هرکسی مفید نباشد

همیشه دو دسته بیمار وجود دارد. در دسته ی اول، بیماری تیروئید در سطح بسیار خفیفی وجود دارد و اگر با وجود بیماری، فرد احساس خوبی داشته باشد، استفاده از دارو ضروری نیست. مشکلی در رابطه با آن دسته از بیمارانی که از طریق طب سنتی درمان شوند وجود ندارد. هرچند که هیچ شواهد علمی واقعی مبنی بر درمان طبیعی مشکل تیروئید مانند مصرف پروبیوتیک ها و رژیم غذایی فاقد گلوتن وجود ندارد. برای زنانی که قصد بارداری دارند، مصرف هورمون مصنوعی بهترین راه است.

ممکن است علائم بیماری برگردند

ممکن است در فردی مصرف دوز مناسب قرص های تیروئیدی طی چند هفته، عملکرد تیروئید را به حالت طبیعی بازگرداند و دیگر احتیاجی به مصرف مجدد دارو نباشد. اما مراقب باشید، زیرا ممکن است علائم به ظاهر رفع شده باشند و دوباره برگردند.

منبع :تبیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *