کد خبر : 15386
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 - 11:32

از خیانت دیجیتالی چه می دانید؟

از خیانت دیجیتالی چه می دانید؟

   از خیانت دیجیتالی چه می دانید؟ · دیروز که ریحانه وارد اکانت فیسبوک خود شد، متوجه شد که یک پیام خصوصی از ماهان دارد. آشنایی آنها به دوران دبیرستانشان برمی گردد و به نظر می رسید که ماهان می خواهد این رابطه را دوباره آغاز کند. ریحانه که مادر سه فرزند است می گوید،

,خیانت دیجیتالی,خیانت دیجیتالی چیست,علل خیانت دیجیتالی,[categoriy] 

 از خیانت دیجیتالی چه می دانید؟ ·

دیروز که ریحانه وارد اکانت فیسبوک خود شد، متوجه شد که یک پیام خصوصی از ماهان دارد. آشنایی آنها به دوران دبیرستانشان برمی گردد و به نظر می رسید که ماهان می خواهد این رابطه را دوباره آغاز کند.

ریحانه که مادر سه فرزند است می گوید، «در اولین ایمیلی که دریافت کردم، ماهان فقط یک آشنای دور متعلق به دوران دبیرستانم بود.»

بعد از هفته ها رد و بدل کردن ایمیل با همدیگر درمورد تجربیات مختلف زندگی هایشان، ریحانه از ماهان خواسته بود که با او تماس بگیرد. وقتی بعد از یک ساعت و نیم چت کردن ریحانه تلفن را برداشت، دنیای او به هم ریخت.

ریحانه می گوید، «وقتی آن اولین مکالمه تمام شد، خیلی غصه دار شدم چون می دانستم با توجه کردن به او در دردسر بدی افتاده ام و می دانستم که ازدواج و زندگی زناشوییم به مشکل عمیق تری خواهد خورد.»

شوهرش او را بخاطر این مکالمات و ایجاد این احساسات به بی وفایی متهم کرد. ریحانه اصرار داشت که یکنواختی ازدواجش او را به سمت این رابطه کشانده است و بااینکه ریحانه و ماهان هیچوقت همدیگر را رودررو ملاقات نکردند، ازدواج ۱۶ ساله او به پایان رسید.

اما چطور ممکن است یک پیام ساده در فیسبوک منجر به طلاق شود؟ چون رسانه های اجتماعی ممکن است مقدمه خیانت های احساسی را فراهم آورند. برای اینکه کمکتان کنیم از زندگی زناشویی خود محافظت کنید، از متخصصین مختلف مشاوره گرفتیم تا درمورد خیانت دیجیتالی برایمان توضیح داده و راه های مقابله با آن را معرفی کنند.

READ
10فرمان مردانه برای آرام کردن تندخوترین زنان دنیا(خانم ها نخوانند)/روانشناسی

خیانت دیجیتالی یعنی چه؟

ز این می تواند شامل چت کردن نوشتاری یا تصویری باشد و یا زمانیکه از طریق ایمیل با کسی غیر از همسرتان ارتباط می گیرید. بخاطر جدایی و دوری جسمی، زوج ها ممکن است این را خیانت واقعی تلقی نکنند اما این باعث نمی شود که این نوع ارتباطات کمتر از ارتباط رودررو خطرساز شود.

یک مشاور خانواده در این رابطه می گوید، «وقتی این ارتباط تلفنی، با ایمیل یا آنلاین باشد، افراد فوراً علائم هشدار خیانت احساسی را مشاهده نخواهند کرد.»
یک متخصص مشاوره ازدواج و خانواده اضافه می کند که افراد معمولاً از جنبه مجازی شبکه های اجتماعی و ارتباط دیجیتال بعنوان توجیهی برای شروع این ارتباطات استفاده می کنند. همین می تواند دلیلی برای احتیاط باشد زیرا این دوری فیزیکی و ارتباط فوری باعث می شود افراد از زندگی روزمره خود جدا شده و درگیر افراد دیگر شوند.

او می گوید، «این صفحه نمایش مثل یک مرز به نظر می رسد که باعث می شود افراد تصور کنند که کار اشتباهی انجام نداده اند زیرا آن فرد نزدیک آنها نیست.»
وی هشدار می دهد که چطور ارتباطات قبلی می توانند به طور آنلاین خیلی زود زنده شوند. او می گوید، «با دسترسی به پروفایل، اطلاعات و تصاویر یکی از عشق های قدیمی و راه های ارتباط با او، یک برگشت کوتاه ذهن به گذشته ممکن است برای همیشه ذهنتان را آنجا نگه دارد، خاطرات را برایتان زنده کرده و پیوند احساسی قدیم را دوباره بسازد.»

READ
ورود مطلقا ممنوع/روانشناسی

آیا در خطر خیانت احساسی ناآگاهانه هستید؟

تکنولوژی خیانتاحساسی را تسریع می کند اما تنها متهم پرونده نیست! خیانت های احساسی به شکل دوستی شروع می شوند و به تدریج با ایجاد اعتماد پیش می روند.

یک روانشناس در این رابطه می گوید، «قصد اولیه می تواند ارتباط دوباره به شکل دوست باشد. با جلو رفتن زمان، مکالمات خصوصی تر شده و فرد متاهل کم کم متوجه می شود که خاطرات قدیمی دوباره زنده شده و جایگزین همسرش شده اند.»

وی اضافه میکند، “وقتی در خانه با همسرتان هستید، همه مشکلات زندگی روزمره همراهتان است، و خیلی راحت دلتان می خواهد که مسئولیت های امروزتان را فراموش کنید و عاشقانه کردن این زندگی با کسی غیر از همسرتان از طریق رسانه های اجتماعی ساده تر می شود.»

از کجا بفهمید در معرض خیانت دیجیتال هستید؟

از خودتان بپرسید آیا با همسرتان احساس نزدیکی می کنید. اگر اینطور نیست، از خودتان بپرسید آیا خودتان را از نظر احساسی در دسترس او قرار داده اید؟ وقتی شبکه های اجتماعی برایتان بیشتر از ازدواجتان حکم سیستم پشتیبانی را پیدا می کند، شما و ازدواجتان در معرض خطر هستید.
وقتی به دنبال تبادلات دیجیتال با دیگران هستید، احتیاط کنید. نباید همیشه درگیر این باشید که برای پیام های جدید وضعیت آنلاین خودتان را چک کنید. این عادت ها–و همچنین تعریف کردن خاطرات، رویاها و ترس هایتان با کسی جز همسرتان–صمیمیت بیشتری بین شما و آن فرد ایحاد می کند و فاصله احساسی بین شما و همسرتان را بیشتر خواهد کرد.

متخصصین توصیه می کنند برای جلوگیری از این دست مشکلات، این ۵ سوال را از در کنار همسرتان جواب دهید تا مرزهای ارتباطات دیجیتال خود را تعیین کنید:

READ
راههای تشخیص اضطراب در کودکان/روانشناسی

۱. آیا همه آدمها را نباید قبول کنید؟ تصمیم بگیرید که عشق های قدیمی، دوستان، برخی همکاران، کارفرماها یا کارمندان، مشتریان یا کسانیکه شخصاً نمی شناسید، باید جزء دوستان شما در شبکه های اجتماعی باشند یا خیر.

۲. آیا محدودیت زمانی وجود دارد؟ سعی کنید زمانی از روز را (مثل صبح زود یا آخر شب) مشخص کنید که طی آن به هیچ وجه آنلاین نشوید.

۳. آیا باید حریم خصوصی وجود داشته باشد؟ از همسرتان سوال کنید که اشکالی ندارد پیام خصوصی به دوستان آنلاینتان بفرستید یا برخی پیام ها را فقط باید از طریق پیام های عمومی ارسال کنید.

۴. آیا محدودیت موضوعی وجود دارد؟ از خودتان بپرسید اگر همسرتان برخی موضوعات بسیار خصوصی یا عکس های خصوصی را به دوستان آنلاین خود نشان دهد چه احساسی پیدا می کنید؟

۵. آیا محدودیت مکانی وجود دارد؟
در این مورد صحبت کنید که آیا برخی محیط ها برای آنلاین شدن شما نامناسب است یا خیر مثل جمع های خانوادگی، قرارهای شبانه، در اتومبیل یا دستشویی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *