کد خبر : 14098
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 29 مرداد 1394 - 17:20

حساسیت دندان چیست

حساسیت دندان چیست

حساسیت دندان چیست ؟ تحریك پذیری از محرك هایی كه از سوزش های كوچك گرفته تا ناراحتی های بزرگ را شامل می شود . این دردها می توانند علامت های مشكلات بزرگتری باشند . چه كسی از دندان حساس رنج می برد ؟ افراد زیادی از این مشكل رنج می برند و این مشكل در

دندانهای حساس/حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان چیست ؟
تحریك پذیری از محرك هایی كه از سوزش های كوچك گرفته تا ناراحتی های بزرگ را شامل می شود . این دردها می توانند علامت های مشكلات بزرگتری باشند .
چه كسی از دندان حساس رنج می برد ؟ افراد زیادی از این مشكل رنج می برند و این مشكل در هر زمانی می تواند ایجاد شود . معمولا حد فاصل سنی 20 تا 40 سالگی رخ می دهد . هر چند در سنین پایین تر و حتی بالاتر از 70 سالگی هم مشاهده شده است . شیوع آن د ر زنان بیش از مردان است .

حساسیت های دندانی چگونه ایجاد می شوند؟
آن قسمت از دندان كه دیده می شود (تاج) توسط لایه ای به نام مینا كه روی عاج دندان قرار گرفته پوشیده شده است . حال اگر عاج دندان در معرض قرار گیرد ، دندان حساس خواهد شد . این اتفاق معمولا در ناحیه ای كه تاج دندان به لثه اتصال می یابد اتفاق می افتد یعنی درست جایی كه مینا ی دندان نازك میشود . بعضی از علل ایجاد حساسیت در دندانها بشرح ذیل می باشد :
سایش در اثر مسواك : محكم مسواك زدن ، مسواك زدن بصورت افقی و استفاده از مسواكهای سخت ، از عوامل حساسیت دندانها خصوصا در ناحیه اتصال لثه به دندان می باشند .

اروزیونهای مینایی : از دست رفتن مینای دندان در اثر اسید و یا غذاهای اسیدی و نوشیدنی ها را گویند .

تحلیل لثه: لثه ها به صورت طبیعی تحلیل می روند ویا جمع می شوند و منجر به آشكار شدن ریشه ها می شوند و از آنجا ییكه سطح ریشه ها مینا ندارد موجب ایجاد حساسیت در دندان خواهد شد .

دندان قروچه : عادتی است كه فشار دادن و سایش دندانها روی هم ناشی می شود و این موجب ساییده شدن مینای دندان و ایجاد حساسیت در دندان می شود .

دیگر دلایل ایجاد حساسیت در دندان می تواند موارد ذیل باشد :
ترك دندان یا پر كردگی : دندان ترك خورده منجر به شكستگی در دندان خواهد شد . و این شكستگی تا سطح ریشه ممكن است امتداد پیدا كند .

سفید كردن دندانها (Bleaching ) : بعضی از بیماران در حین یا پس از سفید كردن دچار حساسیت هایی می شوند كه قابل بر طرف شدن می باشند .

دندانها چه مواقعی دندانها حساس تر ند؟
شما حساسیت بیشتری را هنگام نوشیدن و یا خوردن چیزهای سرد و یا تنفس هوایی سرد و بعضی مواقع با خوردن و یا نوشیدن چیزهای داغ خواهید داشت . بعضی افراد موقع خوردن غذاها و یا نوشیدنی های شیرین و یا اسیدی حساسیت دارند .درد می آید و می رود و بعضی مواقع تشدید می یابد .

كاری می توان در خانه برای درمان حساسیت دندان انجام داد ؟
مارك های مختلف خمیر دندانهای ضد حساسیت در بازار موجود است كه باعث كاهش حساسیت می شوند . این خمیر دندانها بایستی دو بار در روز استفاده شوند .
در دندانهای حساس از چه چیزهایی بایستی اجتناب كرد ؟ از مواردی كه ایجاد حساسیت می كنند حتی الامكان اجتناب شود . به هیچ عنوان از مسواك زدن دندانهای حساس بواسطه ایجاد درد اجتناب نكنید .

آیا نیازی به معالجه دندانپزشك هست ؟
بله ، اگر خودتان اقدام به درمان نموده اید و به نتیجه ایی نرسیده اید .

چه درمان هایی توسط دندانپزشك صورت می گیرد ؟
– دندانپزشك پس از معاینه و یافتن علل حساسیت بهترین درمان را به شما پیشنهاد خواهد داد .

– دندانپزشك ممكن است توسط مواد ضد حساسیت مخصوص اقدام به درمان نماید . ژلها ، دهانشویه ها ، فلوراید در محل مورد نظر استفاده خواهد شد . این درمانها یكی دو هفته ادامه خواهد یافت .

– اگر این روشها مفید فایده نباشد ، دندانپزشك اقدام به پر كردن ناحیه حساس می نماید و عاج بدون پوشش را می پوشاند . در موارد خیلی جدی و با درد شدید نیاز به درمان ریشه باشد .

چگونه می توان از ایجاد حساسیت در دندانها جلوگیری نمود ؟
– مسواك زدن دو بار در روز هر بار دو دقیقه با خمیر دندانهای حاوی فلوراید . استفاده از مسواكهای نرم تا متوسط و ایجاد حركتهای افقی روی دندانها.

– تعویض مسواك هر دو تا سه ماه و گاهی مواقع زودتر.

– استفاده كمتر از غذاهای شیرین و اسیدی و یا استفاده از این نوع خوراكی ها درزمان صرف وعده های غذایی.

– اگر دندان قروچه داریدبا دندانپزشكتان مشاوره نمایید تا در صورت امكان برای شما نایت گارد ساخته شود .

– اگرمی خواهید دندانهایتان را سفید (Bleach ) كنید دندانپزشكتان را از حساسیت دندانهایتان مطلع نمایید .

– حتی الامكان هر شش ماه یكبار به دندانپزشك مراجعه نمایید .

READ
نَفَسی که بوی بیماری می‌دهد/سلامت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *