کد خبر : 13579
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 - 10:23

«بارباپاپا عوض میشه» رو یادتونه

«بارباپاپا عوض میشه» رو یادتونه

برای میلیون ها ایرانی، مجموعه کارتونی جذاب و زیبای بارباپاپا را باید یکی از جذاب ترین مجموعه های تلویزیونی در دهه شصت دانست که با استقبال گسترده مخاطبان نیز مواجه گردید. این کارتون خاطره انگیز ، شخصیت های کارتونی جالبی را به تصویر می کشید که می توانستند بر اساس موقعیت های مختلف ، تغییر

برای میلیون ها ایرانی، مجموعه کارتونی جذاب و زیبای بارباپاپا را باید یکی از جذاب ترین مجموعه های تلویزیونی در دهه شصت دانست که با استقبال گسترده مخاطبان نیز مواجه گردید. این کارتون خاطره انگیز ، شخصیت های کارتونی جالبی را به تصویر می کشید که می توانستند بر اساس موقعیت های مختلف ، تغییر شکل و ماهیت داده و برای حل مشکلی اقدام کنند. همانند کارتون واتو واتو که پرنده ای با قابلیت های مختلف برای حل چالش های گوناگون ، بود ، باربا پاپا و خانواده دوست داشتنیش ، در سیر داستانی این مجموعه ، همواره تلاش کرد تا با تغییر شکل خود ، راهکاری برای حل مشکلات به وجود آمده باشد. 

همه چیز درباره واتو واتو، پرنده اعجاب انگیز


بارباپاپا عوض میشه ، جمله خاطره انگیز و نوستالژیکی برای کودکان قدیمی و جوانان امروز است. جمله ای که یادآور خاطرات خوب و شیرین دوران کودکی ست . این مجموعه کارتونی ، در واقع از مجموعه ای از کتاب های کودکان که در دهه ی 1970 توسط آنت تیزونAnnette Tison و دلو دیلوTalus Taylorکه در شهر پاریس در کشور فرانسه اقامت داشتند، نوشته شده است.کتاب ها ابتدا به زبان فرانسه نوشته شده بودند(باربِ پاپا barbe à papa- به لحاظ لغوی “ریش بابا” – در زبان فرانسه به معنی پشمک) ، و بعدا به بیش از 30 زبان ترجمه شدند. 

به عنوان کارتون های کوتاه 5 دقیقه ای،داستان های بارباپاپا Barbapapa از طریق تلویزیون مخاطبان گسترده تری را کسب کرد.همچنین نسخه ی انیمیشن آن ساخته شد.هم کارتون ها و هم انیمیشن ها گاهی اوقات نگرانی هایی را درباره ی محیط زیست نشان می دهند و شامل پیام های محیط زیستی هستند. توجه به محیط زیست و احترام به آن ، موضوعی است که به عنوان پیام های اخلاقی خانواده بارباپایا به کودکان منتقل می شود.


چند ناشر اروپایی به بارباپاپا ابراز علاقه کردند اما نخواستند که هزینه ی انتشار را به عهده بگیرند.محصولات فرانک فمرز Frank Fehmers ،عاملی که بعدا ناشر شد،سپس یک محصول جنبی را راه اندازی کرد و اولین چاپ توسط شرکت الی کول دِ لوژی L’École des Loisirs به زبان فرانسه،توسط شرکت ارنست بن به زبان انگلیسی بریتانیایی،و توسط شرکت هنری زد واک Henry Z. Walckبه زبان انگلیسی آمریکایی انتشار یافت.چند سال بعد،زمانی که عناوین بیشتری انتشار یافته بودند،فمرز Fehmers پروژه را به فیلم های تلویزیونی در رابطه با یوپ فیش Joop Vischاز چندمنظوره-چند طرحی با تخته های داستانی طراحی شده توسط دیلو Taylor گسترش داد.پس از 12 سال،فمرز Fehmers و تیزون/دیلو Tison/Taylor  رابطه ی کاری شان را قطع کردند.

محرک بارباپاپا Barbapapa اتفاقی در باغ های لوکزامبورگ در پاریس یک روز در ماه می 1970 بوجود آمد.دلو دیلو Talus Taylor در حالیکه در پارک با آنت تیزون Annette Tison قدم می زد،فکر کرد که او درخواست یک کودک را از والدینش چیزی که “با با با با” نام داشت شنیده است.فرانسوی صحبت نمی کرد، از تیزون Tison پرسید که آن کلمات چه معنی می دهند.او توضیح داد که کودک یک چیز لذت بخشی که لا باربه ا پاپا la barbe à papa (پشمک) نام داشت می خواست.بعدها آن زوج شروع به کشیدن بر روی رومیزی کردند، و با شخصیتی الهام گرفته از پشمک مطرح شد: یک شخصیت صورتی و گرد.زمانی که قرار شد آن نامی بگیرد،طبعا بارباپاپا Barbapapa به میان آمد.


شخصیت های اصلی در کتاب ها خانواده بارباپاپا Barbapapa هستند، که برای توانایی شان قابل توجه ترین هستند تا مطابق میل شان تغییر شکل دهند.در شکل بومی شان،بارباپاپا ها Barbapapas حباب شکل با یک سر مجزا و دست ها ولی بدون پا هستند.بارباپاپاهای Barbapapas مرد قسمت های پایینی گرد دارند درحالیکه بارباپاپاهای Barbapapas زن یک شکل باریک تری دارند.هر بارباپاپا Barbapapa می تواند هر شکلی که آنها انتخاب می کنند بگیرد،اما آنها به واسطه ی همیشه حفظ کردن چهره و رنگ متمایزشان به راحتی قابل شناسایی باقی می مانند.

بارباپاپاBarbapapa به طور کلی خودش یک موجود عنبه شکل،حباب شکل صورتی رنگ که در حال تغییر شکل است می باشد که اتفاقی بر روی دنیای انسانی برخورد می کند و سعی می کند که خودش را با آن وفق دهد.تغییر شکل معمولا با گفتن “چوب سحز آمیز- رمز باربا Barba” یا در دهه ی 1970 ضربه ی بریتانیایی “همه چیز تغییر می کند”  همراه است( بر اساس بیان به کار برده شده توسط راننده ی اتوبوس های بریتانیایی زمانی که اتوبوس به پایان مسیرش می رسد)(در نسخه ی فرانسوی Hup Hup Hup, Barbatruc”, “Oblajuco،در اسپانیایی Barbatruco”،در آلمانی “Ra-Ru-Rick, Barbatrick”، در هلندی , “Huub huub huub, Barbatruuk”،در مجارستانی “Hüpp Hüpp Hüpp, Barbatrükk”، در نسخه ی ترکیه ای “Hop hop hop, Değiş Tonton”، در نسخه ی ایتالیایی , “Resta di stucco, è un barbatrucco”، در عربی “باربا الشاطر —أعظم ساحر “،در عبری “תיקיתיקוּץ, בַּרְבָּקוּנְץ””/”Tiki-tikutz, Barba-kuntz”، در یونانی Κλι κλι κόλπο, μπάρμπα κόλπο”/”kli kli kolpo, barba kolpo”،در فنلاندی Hik hik hikka, Barbakikka.

پس از ماجراجویی های مختلف،بارباپاپا Barbapapa اتفاقی به جنس ماده از گونه ی خودش (خوش ترکیب تر ، و سیاه رنگ) به نام بارباماما Barbamama برمی خورد.آنها چهار پسر بوجود می آورند:باربیدور Barbidur، تماشاچی ورزش دوست(قرمز)،باربیبول Barbibul، دانشمند(آبی)،باربیدو Barbidou،علاقه مند به طبیعت(زرد) و باربویل Barbouille، نقاش(سیاه و خزدار) به همراه سه دختر:باربالالا Barbalala،موسیقی دان(سبز)،باربابل Barbabelle،ملکه ی زیبایی(بنفش) و باربوتین Barbotine،روشنفکر(نارنجی)

اشعار زمینه ی اولین بارباپاپا Barbapapa،توسط هری گیلن Harry Geelen،نوشته شده بود و موسیقی آن توسط یوپ استاکرمنز Joop Stokkermans سروده شده بود.

یکی از چندین نسخه ی زبان انگلیسی زمینه ی موسیقی سروده شده توسط اد کیل هاف Edd Kalehoffداشت.


آهنگ نسخه ی ایتالیایی توسط خواننده-آهنگساز روبرتو وکیونی Roberto Vecchioni سروده شده بود. خلاقیت طراحی شخصیت کارتونی بارباپایا و خانواده اش ، نشان دهنده نگاه زیبا و نوآورانه طراح این مجموعه کارتونی به شخصیت پردازی کودکانه جذاب بود که حتی پس از چند دهه ، هنوز هم با استقبال و توجه مخاطبان در سراسر جهان مواجه شده و مرگ یکی از خالقان بارباپایا در سن 82 سالگی ، با بازتاب جهانی مواجه شد. به هر حال ، بارباپاپا نشان داد که نگاه مثبت و امیدوارانه به حل مشکلات در حوزه های مختلف ، همواره نیازمند انعطاف پذیری به موقع و سریع است که میتواند فواید بسیاری را برای خود و جامعه به همراه آورد. پدر و مادر و 7 فرزند آن ها ، یادآور خاطرات خوشی از کودکی نسل دیروز و جوانان نسل امروز است. این خوشی ها را با دیگران تقسیم کنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *