کد خبر : 13542
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 - 0:13

علل آب آوردن مغز

علل آب آوردن مغز

  افزايش غيرطبيعي مايع مغزي-نخاعي در بطن هاي مغز و يا به عبارت ديگر هيدروسفالي، از جمله بيماري هاي خطرناک مغزي مي باشد که نياز فوري به درمان دارد. به طور طبيعي همه انسان ها، مقداري مايع مغزي نخاعي (csf) در اطراف مغز و نخاع خود دارند، اما در برخي افراد اين مايع در اطراف

علل آب آوردن مغز

 

افزايش غيرطبيعي مايع مغزي-نخاعي در بطن هاي مغز و يا به عبارت ديگر هيدروسفالي، از جمله بيماري هاي خطرناک مغزي مي باشد که نياز فوري به درمان دارد.

به طور طبيعي همه انسان ها، مقداري مايع مغزي نخاعي (csf) در اطراف مغز و نخاع خود دارند، اما در برخي افراد اين مايع در اطراف مغز و نخاع افزايش پيدا مي کند و با فشار آوردن به مناطق حساس مغز و نخاع، صدمات جبران ناپذيري را ايجاد مي کند.

افزايش مايع اضافي در ناحيه مغز باعث بزرگي غيرطبيعي سر مي شود.

در ادامه به بررسي علل بروز هيدروسفالي مي پردازيم:

علل غير اکتسابي
1- اختلالات ژنتيکي: وجود مايع اضافي در ناحيه مغز و نخاع مي تواند در اثر اختلال ژنتيکي باشد؛ مثلا مجرايي که دو بطن مغز را به يکديگر متصل مي کند و مايع مغزي نخاعي در آن در جريان است، در اثر اختلال ژنتيکي دچار تنگي شده و جريان اين مايع را مسدود کند.

به علت انسداد اين مجرا، مايع اطراف مغز امکان عبور نيافته و جمع شده و مغز دچار افزايش حجم مي شود.
يکي از رايج ترين راه هاي درمان هيدروسفالي، شنت گذاري مي باشد. شنت لوله اي استريل و انعطاف‌پذير است که پزشک متخصص مغز و اعصاب با عمل جراحي، وارد قسمتي از مغز که مايع در آن محبوس شده است مي کند تا مايع اضافي را خارج کند

READ
درد دست نشانه چیست؟ + بهترین روش های درمان

2- اختلالات رشد: برخي از بيماري ها مي توانند با ايجاد اختلال در رشد و نمو، احتمال ابتلاي فرد به بيماري هيدروسفالي را افزايش دهند.

بيماري هايي مانند اسپينابيفيدا، آنسفالوسل و يا ديگر بيماري ها بر رشد مغز و نخاع اثر مي گذارند و سبب اختلال در عملکرد طبيعي آنها مي شوند.

علل اکتسابي
1- ضربه به سر و صورت: در برخي موارد مشاهده مي شود که ضربه به سر در حين تصادف، دعوا کردن يا حوادثي از اين قبيل، نه تنها مغز را شديدا تکان مي دهد، بلکه ناحيه هاي زيرين آن مانند ناحيه زير عنکبوتيه را نيز تحت تاثير قرار داده و هيدروسفالي ايجاد مي شود.

اين تکان هاي شديد معمولا مجراهاي عبور مايع مغزي نخاعي را مسدود و يا مختل مي کند و سبب تجمع مايع در قسمتي از مغز مي شود.

2- بيماري هاي اکتسابي: عوارض برخي بيماري ها، تجمع مايع مغزي نخاعي مي باشد . يکي از اين بيماري ها مننژيت مي باشد.
به وجود آمدن برخي تومورها و کيست ها در مغز نيز مي تواند سبب هيدروسفالي شود.
خونريزي هاي داخل مغزي هم مي توانند از علل به وجود آمدن هيدروسفالي باشند.

درمان هيدروسفالي
ابتدا بايد علت ايجاد هيدروسفالي مشخص شود و سپس متناسب با علت مربوطه، راه درماني مناسب ارائه شود.

READ
بیماری پروانه ای چیست ؟ چگونه رخ میدهد؟

يکي از رايج ترين راه هاي درمان هيدروسفالي، شنت گذاري مي باشد.

شنت لوله اي استريل و انعطاف‌پذير است که پزشک متخصص مغز و اعصاب با عمل جراحي، وارد قسمتي از مغز که مايع در آن محبوس شده است مي کند تا مايع اضافي را خارج کند.
قبل از شنت گذاري، آزمايشاتي مانند سي تي اسکن و ام آر آي گرفته  مي شود تا محل دقيق هيدروسفالي مشخص شود و شنت مربوطه در محل مناسب کار گذاشته شود.

در برخي موارد نادر، پزشک با استفاده از ابزار کوچکي، سوراخي در مغز ايجاد مي کند تا بتواند انسداد مسير مايع مغزي نخاعي را باز کند. البته استفاده از اين روش براي بسياري از افراد امکانپذير نيست.

منبع:صفاپاتوق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *