کد خبر : 13510
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 3 اردیبهشت 1394 - 22:39

راستی ! شما کی هستید

راستی ! شما کی هستید

برای رسیدن به پاسخ این سئوال ” که من کی هستم ؟!” ابتدا لازم است خود را معنا کنیم.لحظه ای وقت صرف کنید تا مشخص کنید چه کسی هستید.به راستی شما که هستید؟ ما به طرق مختلف می توانیم خود را معرفی کنیم : از طریق احساسات ( عاشق هستم، آرام هستم، عصبی هستم) از

برای رسیدن به پاسخ این سئوال ” که من کی هستم ؟!” ابتدا لازم است خود را معنا کنیم.لحظه ای وقت صرف کنید تا مشخص کنید چه کسی هستید.به راستی شما که هستید؟ ما به طرق مختلف می توانیم خود را معرفی کنیم : از طریق احساسات ( عاشق هستم، آرام هستم، عصبی هستم) از طریق حرفه ( وکیل هستم، پزشک هستم ) با عناوین مختلف ( مدیر اجرایی هستم )

از طریق درآمد ( یک میلیونر هستم) از طریق نقشی که در زندگی داریم ( یک مادرم، بزرگترین خواهرم) از طریق رفتارها( یک قماربازم) از طریق مالکیت ها ( یک زمین دارم) از طریق تشبیهات( من سلطان فلان ساز هستم) از طریق نظریات دیگران( من آدم بی فایده ای هستم، من فردی استثنای ام) از طریق اعتقادات مذهبی ( من یک مسلمان هستم) از طریق ظاهر( من زیبا هستم، زشت هستم، پیر هستم) از طریق موفقیت ها ( در سال 1960 به مقام اول مسابقۀ فلان رشته دست یافتم) از طریق گذشته ( من انسانی شکست خورده ام ) وحتی از طریق آنچه که نیستم ( من نامرد نیستم ).

هویتی که دوستان و همکارانمان دارند نیز بر ما تأثیر گذار است.نگاهی به دوستانتان بیندازید. هویتی که برای آنها در نظر می گیرید غالبأ بازتابی است از هویتی که برای خود در نظر می گیرید. اگر دوستان شما احساساتی و دوست داشتنی هستند، احتمال زیادی وجود دارد که شما هم خود را اینگونه در نظر بگیرید. در ضمن چهارچوب زمانی یی که هویت خود را درآن مقطع بیان می کنید نیز از اهمیت برخوردار است. بسیار مهم است که هنگام پاسخ به این پرسش که ” چه هویتی دارید ؟” در وضعیت روحی مناسبی باشید. باید در وضعیتی آرام، راحت و کنجکاو قرار داشته باشید : نفس عمیقی بکشید؛ سپس با آرامش هوا را خارج کنید. به ذهنتان حالت کنجکاو بدهید؛ ترس و نگرانی را از خود دور کنید و به دنبال کمال یا امر خاصی نباشید. فقط از خود سئوال کنید ” من که هستم ؟” پاسخ را بنویسید و سپس بار دیگر این سئوال را مطرح کنید. هر بار این سئوال را می پرسید، پاسخ را روی کاغذ بیاورید و عمیق تر به این موضوع بیندیشید. این سئوال را باها از خود بپرسید تا سرانجام بتوانید به توصیفی از خود برسید که به آن اعتقاد دارید. چگونه خود را وصف می کنید؟ اساس و پایۀ شخصیت شما چیست؟ از چه تشبیهاتی برای خود استفاده می کنید؟ چه نقش هایی برای خود درنظر می گیرید؟غالبأ اگر در چنین حالت کنجکاو و آرامی فرو نروید، ترس و تردید ها اجازه نمی دهند به پاسخ درستی در مورد هویت تان دست یابید. در حقیقت، اگر این سئوال را از فردی بپرسید که در وضعیت روحی مناسبی قرار ندارد غالبأ با دو پاسخ مواجه می شوید:

_ نگاهی مات و مبهوت : اکثر افراد با شنیدن چنین سئوالی مات و مبهوت می شوند چون هیچگاه به طور جدی به پاسخ چنین سئوالی نیندیشیده اند.

_ پاسخی سطحی: چنین پاسخی حالت طفره دارد. معمولأ پاسخ می دهند” من همینم که هستم “

اگر با صرف کمی وقت خود را در حالت روحی مناسبی قرار دهید به پاسخ عقلانی می رسید.امیدوارم همین حالا به دنبال چنین پاسخی باشید! برای اینکه خود را وصف کنید، به خاطر داشته باشید هویت، حالتی است که شما را از دیگران متمایز می کند.

تمرین :

1_ اگر در فرهنگ لغات به دنبال نام خود بگردید، چه مترادفی برای آن پیدا می کنید؟ آیا فقط سه لغت در مقابل نام خود می بینیدیا چند صفحه توضیح؟همین حالا تعریفی را که در فرهنگ لغت در مقابل نام خود می بینید، بر روی کاغذ بیاورید.لحظه ای وقت صرف کنید تا پاسخ هایتان را پیدا کیند. هنگامی که آمادگی پیدا کردید، تمرین دوم را انجام دهید.

2_ اگر قرار بود یک کارت شناسایی نشان دهندۀ هویت شما باشد، چه مطالبی باید روی آن نوشته می شد و چه مطالبی نوشته نمی شد؟ آیا این کارت شامل عکس هم بود با خیر؟ آیا  روی این کارت مشخصات شناسنامه، توصیفات فیزیکی، موفقیت ها، احساست، باورها، وابستگی ها، آرزوها، شعارها و توانایی هایتان را هم می نوشتید؟لحظه ای وقت صرف کنید تا ببینید چه مطالبی را که نشان دهندۀ شخصیت تان است روی آن می نویسید و چه مطالبی را نمی نویسید.

اینک نگاهی به آنچه نوشته اید و توصیفاتی که از هویت خود کرده اید، بیندازید که در حقیقت همان داستان زندگیتان است. چه احساسی دارید؟ امیدوارم چند دقیقه وقت صرف کنید تا دریابید واقعا چه شخصیتی داریدو شناختی را که از خود پیدا می کنید عمیقأ  احساس کنید. اگر هویت تان برای شما رنج آور است، بخاطر داشته باشید هویت تان آن چیزی است که تصمیم گرفته اید باشیدو می توانید آن را در لحظه ای تغییر دهید. شما چنین نیرویی را در وجود خود دارید. در حقیقت، اگر به اثرات هویت ها، توجه کیند، این امکان را پیدا می کنید تا هویت و در نتیجه کل زندگیتان را بهبود ببخشید.

منبع : کتاب قدرت شگرف درون

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *