کد خبر : 13253
تاریخ انتشار : جمعه 21 فروردین 1394 - 21:35

چرا نباید آرایش را برای مدت طولانی روی پوست نگه داریم؟

چرا نباید آرایش را برای مدت طولانی روی پوست نگه داریم؟

چرا نباید آرایش را برای مدت طولانی روی پوست نگه داریم؟ منع خاصی برای آرایش کردن وجود ندارد مگر اینکه فرد حساسیت خاصی به فراورده‌های آرایشی داشته باشد؛ حتی برای افرادی که پوست مستعد جوش زدن دارند کرم آرایشی مخصوصی وجود دارد که توصیه می‌شود آنها را با توجه به نوع پوست خود خریداری کنند.

چرا نباید آرایش را برای مدت طولانی روی پوست نگه داریم؟

منع خاصی برای آرایش کردن وجود ندارد مگر اینکه فرد حساسیت خاصی به فراورده‌های آرایشی داشته باشد؛ حتی برای افرادی که پوست مستعد جوش زدن دارند کرم آرایشی مخصوصی وجود دارد که توصیه می‌شود آنها را با توجه به نوع پوست خود خریداری کنند.

پوست ما دارای منافذی است که ترشحات چربی را به سطح پوست هدایت می‌کنند و برای سلامت پوست واجب و مفید هستند. اغلب مشاهده می‌شود بعضی خانم‌ها با استفاده از کرم‌های آرایشی سنگین سبب بسته شدن این منافذ می‌شوند و آرایشی را مناسب می‌دانند که ساعت‌ها روی پوست دوام بیاورد؛ در حالی که این کرم‌های سنگین می‌توانند جلوی ترشح چربی‌های مفید و مناسب را بگیرند.
علاوه بر این، منافذ باید با هوای بیرون ارتباط داشته باشند. میکروبی که عامل ایجاد آکنه است یک میکروب بی‌هوازیست و زمانی‌ که دهانه غدد چربی بسته شود شرایط رشد بی‌هوازی ایجاد می‌شود و این شرایط در افرادی که استعداد جوش زدن دارند باعث بروز آکنه می‌شود.

بنابراین عدم ورود ترشحات مفید چربی به سطح پوست و بسته شدن دهانه منافذ و ایجاد شرایط بی‌هوازی برای ایجاد آکنه، دو عارضه مهم مصرف کرم‌های آرایشی سنگین روی پوست، به‌خصوص برای مدت طولانی است. همچنین در بسیاری از این کرم‌های آرایشی موادی به کار رفته است که خود برای سلامت پوست خطرناک هستند. این مواد می‌توانند روی پوست ایجاد رنگدانه و حساسیت کنند و حتی در مواردی باعث سرطان شوند.
بنابراین توصیه ما به خریداران این محصولات این است که کیفیت محصول آرایشی را قبل از خرید در نظر بگیرند که به‌خصوص حاوی سرب و مواد پایا نباشند. حساسیت‌زا بودن این محصولات عارضه دیگری است که بسیار شایع می‌باشد.
در بدن ما فاکتور واکنش متقاطع وجود دارد، یعنی وقتی به یک ماده حساسیت پیدا می‌کنیم نسبت به مواد دیگر نیز حساس می‌شویم؛ برای مثال با استفاده از یک وسیله تزئینی دچار حساسیت می‌شویم و به دنبال آن حتی به دکمه لباس نیز حساسیت پیدا می‌کنیم. این مساله در مورد محصولات آرایشی نیز صدق می‌کند. در حقیقت یک زنجیره واکنش ایمونولوژیک ایجاد می‌شود که سبب مشکلات دیگری نیز می‌شود؛ بنابراین مصرف طولانی‌مدت از یک فراورده آرایشی خطر ابتلا به حساسیت را نیز افزایش می‌دهد.

پوست متفاوت، شست‌و‌شوی متفاوت

از آنجا که PH پوست چرب با پوست خشک متفاوت است شوینده این دو نوع پوست نیز متفاوت است.

طبیعتا یک حلال ملایم‌تر در ترکیبات شوینده پوست خشک و یک حلال قوی‌تر در شوینده‌های پوست چرب به کار می‌رود.

READ
 لوازم آرایشی ضد خستگی و بی‌خوابی /آرایش وزیبایی

معمولا پوست‌های چرب مستعد آکنه هستند و در شوینده‌های مخصوص این نوع پوست، مواد ضدعفونی‌کننده به کار می‌رود. برعکس، شوینده پوست‌های خشک نباید خیلی قوی باشد و باید حاوی ترکیبات رطوبت‌رسان باشد. توصیه می‌شود این افراد بعد از شست‌و‌شو، از یک مرطوب‌کننده ملایم و مناسب نیز استفاده کنند.

پوست‌های چرب بهتر است از تونر استفاده کنند تا منافذ پوست را جمع و بسته‌تر کند. در واقع افرادی که این نوع پوست را دارند بهتر است ابتدا با یک محلول شست‌و‌شوی مخصوص یا صابون پوست خود را بشویند، سپس از تونر استفاده کنند.

افرادی که پوست خشک دارند با یک شیرپاک کن پوست را تمیز کرده، سپس از تونر استفاده کنند؛ البته تونر بیشتر برای پوست‌های چرب توصیه می‌شود و افراد دارای پوست‌ خشک بهتر است پس از شیرپاک‌کن از کرم‌ مرطوب‌کننده استفاده کنند. آرایش چشم‌ها حتما باید با استفاده از یک شیر پاک‌کن مخصوص چشم پاک شود؛ همچنین بهتر است از ترکیبات واترپروف کمتر استفاده شود زیرا پاک‌ کردن این ترکیبات نیاز به سایش و مالش بیشتری دارد که خود به پوست اطراف چشم آسیب بیشتری وارد می‌کند.

 تغییرات پوستی در فصل بهار

در فصل بهار بیشترین تغییری که در پوست رخ می‌دهد به دلیل تغییر اشعه آفتاب است زیرا فصل پاییز و زمستان سپری شده و در این دو فصل کمتر در مقابل اشعه آفتاب قرار گرفته‌ایم. از سوی دیگر، تغییر زاویه چرخش زمین و فاصله آن با خورشید سبب می‌شود روزها بلندتر و اشعه خورشید شدیدتر شود؛ این تغییرات، به‌خصوص در اوایل فصل باعث ایجاد حساسیت‌های ناشی از نور آفتاب در بعضی افراد می‌شود. بنابراین باید مصرف ضدآفتاب را در اولویت قرار داد و کمتر در مقابل این اشعه قرار گرفت.
حساسیت، یکی از شایع‌ترین مشکلات فصل بهار است که به دلیل گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان به وجود می‌آید و افراد را دچار حساسیت پوستی و تنفسی می‌کند.

READ
مدلهای آرایش صورت با رنگ شرابی سال

 پنج توصیه حیاتی

توصیه می‌شود خانم‌ها حتما در هر شرایطی آرایش را از روی صورت خود پاک کنند و توصیه می‌شود به هیچ وجه آرایش روی آرایش نکنند و ابتدا صورت را پاک کرده و اگر لازم است آرایش را تکرار کنند.
منع خاصی برای آرایش کردن وجود ندارد مگر اینکه فرد حساسیت خاصی به فراورده‌های آرایشی داشته باشد؛ حتی برای افرادی که پوست مستعد جوش زدن دارند کرم آرایشی مخصوصی وجود دارد که توصیه می‌شود آنها را با توجه به نوع پوست خود خریداری کنند.

توصیه تغذیه‌ای برای افرادی که مستعد جوش هستند از فردی به فرد دیگر متفاوت است و  مصرف آجیل و تنقلات و رژیم غذایی در این باره موردی است؛ یعنی اگر با مصرف آجیل در پوستتان آکنه ایجاد شد از مصرف آن خودداری کنید. البته ذکر این نکته ضروری است که افراط در مصرف آجیل سبب ایجاد جوش در افراد مستعد می‌شود.
از خرید محصولات آرایشی نامناسب و فاقد کیفیت خودداری و این محصولات را حتما با توجه به نوع پوستتان خریداری کنید.
حتما پس از آرایش، پوست را تمیز کرده و سعی کنید به پوستتان استراحت کافی دهید تا منافذ آن بسته نشوند و چربی‌های مفید به سطح پوست برسند.

به نقل از سلامت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *