کد خبر : 13002
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اسفند 1393 - 7:58

۱۱ اصل که باید خانواده ها در مراسم خواستگاری رعایت کنند

۱۱ اصل که باید خانواده ها در مراسم خواستگاری رعایت کنند

در شب خواستگاری , دختر و پسر و خانواده های آنها باید نکته هایی را رعایت کنند . بعضی رفتار ها در این شب شایسته و ضروری هستند و بعضی دیگر ناشایست . بعضی رفتار ها به شکل گیری یک رابطه خوب کمکی نمی کند و حتی ممکن است آسیب زا باشد ۱- هنگامی که

11 اصل که باید خانواده ها در مراسم خواستگاری رعایت کنند

در شب خواستگاری , دختر و پسر و خانواده های آنها باید نکته هایی را رعایت کنند . بعضی رفتار ها در این شب شایسته و ضروری هستند و بعضی دیگر ناشایست . بعضی رفتار ها به شکل گیری یک رابطه خوب کمکی نمی کند و حتی ممکن است آسیب زا باشد

۱- هنگامی که مراسم خواستگاری برگزار میشود خانواده دو طرف باید به همدیگر احترام بگذارند ; حتی اگر درباره ازدواج رضایت قلبی نداشته باشند . خانواده دختر وقتی اجازه ورود به خانواده داماد داده یعنی پذیرش اولیه را داشته است ; بنابراین باید با آغوش باز از آنها استقبال کند . اگر رضایت قلبی ندارد یا نباید اجازه خواستگاری دهد یا حداقل در ظاهر احترام آنها را نگه دارد . از بین واژه ها یا انجام رفتار های طعنه آمیز خودداری کند . اخم و بد رفتاری نکند . خانواده داماد هم وقتی پای خود را به خانه دختر گذاشت یعنی پذیرش اولیه را داشته است . در صورتی که با اصرار پسر خود آمده و راضی نیست نباید در رفتار خود ناراحتی را نشان دهد و رفتاری بروز ندهد که میزبان آن را بی احترامی بداند .

۲ – هر دو طرف باید شان و نظم مراسم را رعایت کنند . خواستگاری یک مراسم رسمی است ; در نظر گرفتن این نکته اهمیت زیادی دارد ; برای مثال داماد باید لباس رسمی بپوشد . پوسیدن لباس اسپورت , هم ممکن است روی نظر خانواده دختر اثر منفی بگذارد و هم در آینده دردسر ساز شود . از بین مراجعان خود مواردی را به یاد دارم که خانم گلایه می کرد :” همسرم با یک تی شرت به خواستگاری من آمده بود “) این مساله به ظاهر کوچک بعد از بروز اختلاف نظرها و درگیری های زناشویی برای خانم مهم شده بود .

۳ – بهتر است هزینه ای که برای تهیه گل و شیرینی صرف می شود در حد متوسط و متناسب با وضعیت مالی خانواده داماد باشد ; نه خیلی گران و نه خیلی ارزان و ناقابل .

READ
ارتباط سلامت روان پدربا زایمان زودرس مادر

۴ – زمان در خواستگاری اهمیت زیادی دارد . بهتر است داماد به جای اعلام یک ساعت دقیق یک بازه زمانی را تعیین کند ; برای مثال بگوید :” ما بین ساعت ۶ تا ۶:۳۰ دقیقه عصر منزل شما هستیم .” در این صورت اگر به هر دلیل نتوانستند سر یک ساعت مشخص برسند , خانواده دختر از تاخیر آنها ناراحت نمیشود . خانواده پسر باید در همان بازه زمانی خودش را به منزل دختر برساند و آنها را زیاد منتظر نگذارد . میزبان هم باید آمادگی کامل داشته باشد ; وقتی خانواده داماد رسید همه حاضر و مرتب باشند و از آنها استقبال کنند .

۵ – هنگامی که مراسم آغاز شد , دو طرف زیاد حاشیه نروند و از مسائل غیر مرتبط صحبت نکنند . بعد از احوالپرسی و پذیرایی ساده ( نهایتا بعد از ۱۵ دقیقه ) بروند سر اصل مطلب . بهتر است پدر داماد صحبت را شروع کند و مثلا بگوید ” خدمت رسیدیم برای امر خیر .”

۶ – انتخاب واژه ها اهمیت زیادی دارد ; برای مثال خانواده داماد و عروس نباید از عبارت هایی مانند ” غلام شماست ” یا ” کنیز شماست ” استفاده کنند . شان و احترام فرزند خود را در نظر بگیرید . همچنین مادر داماد نباید دختر را ” عروس گلم ” خطاب کند و همه چیز را تمام شده بداند .

READ
آموزش ساخت عروسک ژولی پولی با خمیر چینی

۷ – هر دو طرف در رفتار خود تعادل را رعایت کنند ; نه برخوردشان خیلی خشک و رسمی باشد و نه خیلی صمیمی رفتار کنند .

۸ – هیچ کس نباید پرحرفی کند یا در میان حرف های طرف مقابل بپرد . همه مفید و مختصر صحبت کنند و به دیگران هم اجازه حرف زدن بدهند .

۹ – اگر در گذشته اختلاف نظری بین دو خانواده وجود داشته باشد یا یکی از آنها مخالف وصلت بوده درباره آن مطلقا صحبتی نکنند.

۱۰ – دو طرف نباید به گونه ای صحبت کنند که انگار ازدواج به معنایی جدایی کامل فرزند از خانواده است و قرار نیست او از سوی خانواده هیچ گونه حمایت مادی یا معنوی دریافت کند . از روی دیگر نباید روی وابستگی زیاد فرزندشان تاکید کنند ; برای مثال مادر داماد نگوید :” پسرم نفس من است .” یا ” من پسرم را رها نمیکنم ” یا خانواده دختر نگوید :” دختر ما نمیتواند از ما جدا شود و ما نفسمان به هم وابسته است “.

۱۱ – خانواده ها نباید روی مسائلی مانند مهریه بالا , عروسی مفصل و جهیزیه سنگین پا فشاری کنند و آنها را در شرایط ازدواج قرار دهند

منبع :کلیشه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *