کد خبر : 12761
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 بهمن 1393 - 23:54

نحوه کاشت بگونیا پرپر – عروس صدبرگ

نحوه کاشت بگونیا پرپر – عروس صدبرگ

بگونیاها یکی از پرطرفدارترین گیاهان زینتی در بین گلکاران ایران و جهان هستند. تنوع بسیار زیاد در شکل برگ و رنگ گلها و گونه‌های خاص و متفاوت در بین بگونیاها باعث شده‌است که در سطح گسترده‌ای در جهان کاشته و نگهداری شوند. از اولین انواع بگونیاها که وارد ایران شده و گلهای صورتی و برگهای

نحوه کاشت بگونیا پرپر – عروس صدبرگ

بگونیاها یکی از پرطرفدارترین گیاهان زینتی در بین گلکاران ایران و جهان هستند. تنوع بسیار زیاد در شکل برگ و رنگ گلها و گونه‌های خاص و متفاوت در بین بگونیاها باعث شده‌است که در سطح گسترده‌ای در جهان کاشته و نگهداری شوند. از اولین انواع بگونیاها که وارد ایران شده و گلهای صورتی و برگهای براق چرمی شکل دارد به نام «گل عروس» معروف شده‌است و سایر بگونیاها را هم نوعی از این گیاه برشمرده و عناوین مختلفی متشکل از کلمه عروس به آنها خطاب میکنند. مانند بگونیا پاکلاغی یا عروس پاکلاغی، بگونیا رکس یا عروس رکس، بگونیا پوست ماری یا عروس پوست ماری، بگونیا هندی یا عروس هندی و …

یکی از کارهای جالبی که متخصصات به‌نژادی روی این جنس از گیاهان انجام داده‌اند تولید انوع بگونیاهایی است که دارای گلهای پرپر هستند. در حالی که گیاهان قدیمی گلهای ساده و کم‌پر تولید میکردند این گونه‌های جدید گلهایی با گلبرگهای بیشتر شبیه گل رز تولید میکنند که باعث شده‌است بسیار پرطرفدار باشند. این گونه از بگونیاها گاهی به دلیل داشتن غده یا پیازمانند در محل طوقه گیاه به بگونیا پیازی نیز معروف هستند.

 

کاشت بذر:

جنس بستر نرم و مرطوب مانند ترکیب کوکوپیت+پیت ماس پیشنهاد میشود. در بگونیاها روی بذر را نمیپوشانند. (بستر را خیس میفرمایید بذر را روی بستر قرار میدهید و مختصری فشار میدهید تا به سطح تماس پیدا بکند. و بذر زیر بستر دفن نمیشود. روی سطح باقی میماند)
pH مطلوب بستر: 5.5-5.8 و EC زیر 0.75

نیاز نوری:

READ
توصیه کارشناسان علوم تغذيه به افرادي که آلرژي دارند/سلامت

برای جوانه زنی بذر نور لازم است. و نباید بذرها را پوشاند. (وجود 100-1000 لوکس نور جوانه زنی را بهبود میبخشد)

بگونیا پرپر گیاهی روز بلند است و در شرایط طول روز بیش از 13.5 ساعت به گلدهی میرسد. در طول روز کمتر از 12 ساعت گیاه گلهای ساده و کم‌پر تولید کرده و اقدام به تولید Tuber (شکلی از پیاز گیاهان، غده گیاهی) میکند.

پس از رشد گیاه اگر در باغچه کاشته شود میباید از نور مشتقیم و شدید آفتاب حفاظت شود. ولی در خانه معمولا پشت پنجره‌ها جای مناسبی برای این گیاه است.

دما:

برای جوانه زنی بذر دمای 23 درجه ایده‌آل است. ولی بعد از رشد گیاهچه دما به  18-20 درجه کاهش پیدا میکند. و پس از رشد کامل گیاه دمای محیط عادی برای گیاه مناسب است.

رطوبت:

در ده روز اول کاشت بذر رطوبت بستر و محیط 100درصد مناسب است. پس از رشد گیاه نیز بگونیاها گیاهانی رطوبت دوست هستند و میباید بستر و هوای اطراف گیاه به نسبت مرطوبت باشد.

طول مدت رشد:

در شرایط ایده‌آل از کاشت بذر تا گلدهی 15- 18 هفته زمان میبرد.

نکته: در شرایط تجربی که گلکاران ایرانی داشته‌اند، جوانه‌زنی بذرها گاهی تا چندماه طول کشیده است. لذا توجه به این نکته بسیار مهم است و نباید به زودی ناامید شد.

READ
غذاهایی که سبب تحریک سردردهای میگرنی میشوند.

مشکلات و بیماریها:

به بیماریهای قارچی مانند فیتیوم، ریزوکتونیا، بوتریتیس و … حساس است.

به آفات مکنده مانند شته‌ها، شپشکها و تریپس حساس است.

منبع :گلستان علی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *