کد خبر : 11251
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 6 آبان 1393 - 18:38

چطور برای ازدواج اعتماد به نفس داشته باشید/روانشناسی

چطور برای ازدواج اعتماد به نفس داشته باشید/روانشناسی

خیلی حس تنهایی دارم برا همین تصمیم گرفتم ازدواج کنم. یه چند جایی رفتم خواستگاری اما چون نمی تونستم خوب صحبت کنم فرد مقابل قبول نکرد. نمی دونم چرا هیچ وقت نتونستم خودمو به کسی حتی به خودم ثابت کنم. همیشه برای نشون دادن خود واقعی ام به دیگران مشکل داشتمو و دارم برای همین همه

چطور برای ازدواج اعتماد به نفس داشته باشید؟

خیلی حس تنهایی دارم برا همین تصمیم گرفتم ازدواج کنم. یه چند جایی رفتم خواستگاری اما چون نمی تونستم خوب صحبت کنم فرد مقابل قبول نکرد. نمی دونم چرا هیچ وقت نتونستم خودمو به کسی حتی به خودم ثابت کنم. همیشه برای نشون دادن خود واقعی ام به دیگران مشکل داشتمو و دارم برای همین همه فکر می کنن که من یه بچه ننه حسابی ام و حتی نمی تونم پول تو جیبی خودمو در بیارم چه برسه به اداره کردن یه زندگی! …

عدم اعتماد به نفس یکی از مهمترین مشکلات برخی از جوانان می باشد که بسیاری از جوانب زندگی فردی و اجتماعی آنها را تحت الشعاع خود قرار داده است. معمولا این افراد در صحبت کردن دچار مشکل هستند. آنها همیشه می گویند که به هنگام سخن گفتن با دیگران به خصوص افراد غریبه دست و پایشان را گم کرده و کلمات و واژگان را فراموش می کنند و در کل قادر به انتقال درست منظور و هدفشان به فرد مقابل نمی باشند. همین امر در بسیاری از اوقات باعث ایجاد سوء تفاهم و از دست رفتن بسیاری از موقعیت های خوب زندگی شده است و روز به روز اعتماد به نفس آنها را کمتر و کمتر کرده است.

راهکارهایی جهت افزایش اعتماد به نفس                      

 صحبت کردن در مقابل آینه:

READ
طرز تهیه انجیر عسلی، دسری سریع,ساده و خوش مزه/دسر

این افراد باید روزانه چند دقیقه در مقابل آینه بایستند و با خود در مورد موضوعات متفاوت سخن بگویند. این کار نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شده بلکه تبحر آنها را در صحبت کردن بالا می برد.

  محکم صحبت کردن:

معمولا افراد با اعتماد به نفس پایین  بسیار شل و وارفته سخن می گویند و چون به خود اعتماد ندارند و نگرانند سخنشان اشتباه باشد آرام و زیر لب حرف می زنند. سعی کنید از این به بعد ابتدا در مورد سخنتان خوب بیاندیشید ،بعد بسیار محکم و با صدای بلند سخن بگویید. اندیشیدن قبل از سخن گفتن احتمال اشتباه را بسیار ضعیف می کند.

 شرکت در محافل و اظهار نظر در آنها:

افراد پس از طی مرحله بالا باید سعی کنند که از محافل کوچک شروع کرده و صحبت کنند. این سخن گفتن می تواند در ابتدا از بیان یک یا چند جمله عادی شروع شده و کم کم به بحث های بیشتر و تخصصی تر در جمع ها و گروههای بزرگتر برسد. گاه لازم است این افراد مصداق بارز «حراف» شوند تا بتوانند درست صحبت کردن را بیاموزند.

هراس نداشتن از اشتباهات:

فردی که در سخن گفتن مشکل دارد در ابتدا هنگام سخن گفتن اشتباهاتی چون تپق زدن،‌ اشتباه گفتن، پیدا نکردن کلمات و … خواهند داشت ولی هرگز نباید به دلیل هراس از این مشکلات و تمسخر اطرافیان از سخن گفتن انصراف دهد. آنها باید بدانند تا وقتی که این مرحله را نگذرانند نمی توانند خوب و درست سخن بگویند.

READ
گفت‌وگو با یك عاشقانه خوان معترض! /بازیگران

 پذیرفتن ظاهر خود:

برخی از افراد نیز با ظاهر خود مشکل دارند. آنها گمان می کنند که چهره ای زشت دارند و دیگران حاضر به برقراری ارتباط با افراد زشت نیستند. برخی دیگر به دلیل داشتن وجود مشکلات و نقص های جسمی در اعضای بدن دچار این حس و کناره گیری از جامعه می شوند. تنها راهکار این دسته از افراد این است که سعی کنند دیدشان را نسبت به خود مثبت کرده و به قول معروف نیمه پر لیوان را ببینند. توجه به زیبایی های ظاهری هم نوعی تشکر از خداوند متعال محسوب می شود و هم اعتماد به نفس فرد را به واسطه دیدن زیبایی هایش دو چندان می کند. این افراد باید بدانند که هر طور به خود نگاه کنند و هر نظری در مورد خود داشته باشند در اطرافیان نیز تاثیر گذاشته و باعث می شود دیگران نیز در مورد آنها همان گونه فکر کرده و نظر دهند. در این ارتباط برخی از جمله جالبی چون: «تا خودت خودتو قبول نداشته باشی هیچ کس تو رو قبول نمی کنه» استفاده می کنند.

 سرکوب افکار منفی:‌

گاهی اتفاق می افتد که افکار منفی به ذهن فرد هجوم می آورد و سعی در دلسرد کردن وی دارد، در این حالت سعی کنید آنها را با یادآوری نقاط قوت و پیروزی هایتان سرکوب کرده و نگاه مثبت به خود را جایگزین آن نمایید.

READ
دسته گل شیک وجدید عروس/ وسایل مورد نیاز عروس

اصلاح در نحوه پوشش و راه رفتن:  افزایش اعتماد به نفس توجه در نوع پوشش و نحوه راه رفتن است. سعی کنید بیش از قبل به پوشش خود توجه کرده و لباس های مناسب و زیبا بپوشید. علاوه بر این در هنگام راه رفتن نیز قامت خود را کاملا صاف نموده،‌ سرتان را بالا بگیرید و محکم و قرص قدم بردارید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *