کد خبر : 11104
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مهر 1393 - 0:30

گراتین یا گراتن چیست/نکات خانه داری

گراتین یا گراتن چیست/نکات خانه داری

      تعریف گراتن یا گراتین gratin : یک نوع تکنیک تهیه غذاست که رویه غذا با پودرسوخاری و پنیر رنده شده طلایی و برشته و در ترکیب مواد آن از تخم مرغ و کره نیز استفاده میشود . این نوع غذا از کشور فرانسه منشا گرفته و معمولا در یک ظرف مخصوص فر

 

گراتین یا گراتن چیست؟

 

 


تعریف گراتن یا گراتین gratin :

یک نوع تکنیک تهیه غذاست که رویه غذا با پودرسوخاری و پنیر رنده شده طلایی و برشته و در ترکیب مواد آن از تخم مرغ و کره نیز استفاده میشود .

این نوع غذا از کشور فرانسه منشا گرفته و معمولا در یک ظرف مخصوص فر که دیواره ای نسبتا کوتاه دارد در فر و تنور و زیر گریل آماده و با همان ظرف نیز سرو میشود . واژه گراتن در زبان فرانسه از یک فعل به معنای رنده شده گرفته میشود که به براده های نان سوخاری و پنیر رنده شده اشاره دارد . برای ترکیبات این غذا از ژامبون و ماهی و مرغ و گوشت و سبزیجاتی مانند تره فرنگی و ریشه رازیانه و بادنجان و همچنین پاستاها و سس ها وخامه و پنیر رنده شده گودا و چدار و … پودر نان سوخاری و … استفاده میشود .

چون در بین مواد آن سفیده زده شده تخم مرغ ندارد طبعا از پف و بالا آمدن سطح غذا خبری نیست . رنگ سطح این غذا به واسطه پنیر رنده شده باید طلایی شود .

* وقتی میگوییم رویه و سطح یک غذا باید گراتینه شود یعنی سطح آن باید طلایی شود .

نکته : تفاوت بین گراتن و سوفله
یکی از تفاوتهای گراتن نسبت به سوفله – نبودن ( سفیده ) تخم مرغ جزء مواد اصلی است . البته شاید گاهی به ندرت یکی دوتا هم تخم مرغ داخل فقط برخی از گراتن ها باشه ولی زدن سفیده و زرده جداگانه باعث پف میشه و این ویژگی فقط یکی از خصوصیات سوفله است . داخل سوفله معمولا شیر هم هست . ولی گراتن نباید پف کنه و بالا بیاد .معمولا این دو رو باهم اشتباه می کنن .با مطالعه روی تعریف هر کدام و تحقیق در مورد دستورهای این دو میشه تفاوت رو فهمید و تمایز قایل شد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید *